O hospitacji diagnozującej osiągnięcia uczniów mówi się coraz częściej. Zdajemy sobie sprawę, że ma to być forma lekcji przygotowanej oraz zaplanowanej pod kątem obserwacji umiejętności uczniowskich. Cały problem jaki pojawia się w przygotowaniu zajęć hospitacyjnych dotyka rozwiązań praktycznych.
Jak zaprezentować przed grupą gości obecnych na lekcji (nauczycieli, rodziców, dyrektora), że daną umiejętność opanowali wszyscy, większość czy zaledwie kilku uczniów?
Lekcja musi być poprowadzona tak, aby każdy obserwujący ją gość mógł zdiagnozować stopień opanowania umiejętności czy wiadomości uczniowskich - jest to zasadniczy cel lekcji. Dodatkowo zajęcia powinny być atrakcyjne, bogate w metody aktywizujące, by chociaż częściowo zaprezentować warsztat pracy nauczyciela.
Oto propozycja lekcji języka polskiego w kl.III gimnazjum przygotowana pod kątem hospitacji diagnozującej osiągnięcia ucznia. Na lekcji było obecnych 7 nauczycieli oraz dyrektor szkoły. Podczas omówienia zyskała ona bardzo przychylne opinie; nauczyciele zwrócili uwagę na dużą atrakcyjność proponowanych ćwiczeń, szybkie tempo pracy oraz łatwość diagnozowania osiągnięć uczniów.
(...)
mgr Halina Winkler Gimnazjum w Marklowicach |